Farby termowrażliwe są również nazywane farbami do zestawów kołowych. Wynika to z faktu, iż wykorzystywane są głównie do malowania kół w pociągach. Ich rola wykracza jednak daleko poza funkcje dekoracyjne. W jaki sposób farby te poprawiają bezpieczeństwo na kolei? Odpowiadamy.
Czym są farby termowrażliwe?
Farby termowrażliwe to specyficzny rodzaj farb wykorzystywany przede wszystkim w kolejnictwie. Stosuje się je do malowania kół w pociągach i wagonach, dlatego też często nazywane są one farbami do zestawów kołowych. Ich główną właściwością jest odporność na wysoką temperaturę, która spowodowana jest specyfiką pracy elementów, które są nią pokryte. Koła hamującego pociągu rozgrzewają się do wysokich temperatur, na które farba musi być odporna. Do jej nałożenia potrzebny będzie profesjonalny sprzęt malarski.
Jak dokładnie działa farba termowrażliwa? Jest to jednoskładnikowy rodzaj farb oparty na reagującej na temperaturę żywicy. Farby do zestawów kołowych są odporne na temperatury nieprzekraczające 280 stopni Celsjusza. Po przekroczeniu tej wartości farba zaczyna reagować na wzrost temperatury. W pierwszej kolejności zmienia ona swój kolor na bladoszary lub bladoczerwony, a następnie zaczyna odpadać.
Farby termowrażliwe – w służbie bezpieczeństwu
Opisana wyżej właściwość ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy pociągiem. W jaki sposób? Otóż pomaga ona w inspekcji technicznej pociągu. Zmiana koloru farby, a w rezultacie jej odpadanie świadczy o tym, że wytwarzana przez koła wagonu temperatura jest zbyt wysoka. Dla osoby odpowiedzialnej za przegląd stanu technicznego pociągu jest to znak, że koła wymają konserwacji lub wymiany. Pozwala to na interwencję i uniknięcie potencjalnej katastrofy.
W ten sposób użycie farb termowrażliwych przyczyniło się do zwiększenia bezpieczeństwa na kolei. Wcześniejsze metody wykonywania przeglądów były czasochłonne oraz można było mieć wątpliwości co do ich skuteczności. Polegały one na ostukiwaniu kół pociągu za pomocą młotka i nasłuchiwaniu zmian w generowanym dźwięku. Potencjalna zmiana mogła oznaczać zużycie danego koła. Proces ten ułatwiło zastosowanie farb termowrażliwych.