Wymiana szyn kolejowych jest konieczna w różnych sytuacjach, które wpływają na bezpieczeństwo i wydajność systemu kolejowego. Mimo wszystko, szyny mogą ulec zużyciu lub uszkodzeniu w wyniku intensywnego użytkowania, regularnego ruchu pociągów, ciężkich wagonów czy nieodpowiednich warunków atmosferycznych.
Przebieg wymiany szyn kolejowych
Wymiana szyn jest to nieskomplikowany proces, który wykonuje się dla zapewnienia bezpieczeństwa i wydajności systemu kolejowego. Cały proces można porównać na kilka kroków.
Bardzo ważnym etapem jest demontaż szyny. Zaczynamy od usuwania elementów mocujących, takich jak podkłady kolejowe i zaciski. Następnie wykorzystywane jest specjalne wyposażenie, takie jak dźwigi lub maszyny kolejowe, aby unieść i usunąć stare szyny.
Po dostarczeniu szyny przystępujemy do etapu procesu podłoża. W związku z tym należy pamiętać o tym by zastosować środki podkładów kolejowych i przygotować podłoże pod nowe szyny.
Ważne jest również by odpowiednio zainstalować nową szynę. Nowe szyny są dostarczane na plac, gdzie są ułożone na podłożu. W tym momencie ważne jest prawidłowe ustawienie szyny, która zapewni płynny przejazd pociągów.
Czym charakteryzują się roboty kolejowe?
Roboty kolejowe, znane również jako roboty torowe, są zaawansowanymi urządzeniami, które pełnią kluczową rolę w transporcie kolejowym. Charakteryzują się szeregiem cech, które powodują, że są one bardzo zróżnicowane w wielu aspektach funkcjonowania i zarządzania siecią kolejową.
Przede wszystkim roboty kolejowe są stosowane w celu realizacji zadań związanych z modernizacją torów kolejowych. Są wyposażone w zaawansowane systemy sensoryczne i systemy wizyjne, które pomagają w obsłudze torów. Dzięki temu mogą szybko wykryć problemy i zapobiegać awariom, dzięki temu wpływają na bezpieczeństwo jak i pomoc sieci kolejowej.
Dodatkowo, roboty kolejowe mogą również obsługiwać różnego rodzaju prace konserwacyjne i modernizacyjne na torach. Wykorzystywane są do regulacji torów, wymiany uszkodzonych fragmentów czy instalacji elektrycznej.