Postęp technologiczny ma duży wpływ niemal na każdą dziedzinę naszego życia. Zaawansowane systemy informatyczne i automatyzacja przyczyniły się do zwiększenia efektywności działań i optymalizacji procesów we wszystkich branżach. Nic więc dziwnego, że również przedsiębiorstwa z sektora TSL doceniają korzyści, jakie oferuje telematyka w transporcie. O czym mowa w praktyce? Podpowiadamy.
Czym jest telematyka?
Telematyka to słowo, które powstało z połączenia dwóch wyrazów: informatyka i telekomunikacja. Nietrudno więc domyślić się, że pod pojęciem tym kryją się inteligentne systemy automatycznego sterowania, które są dostosowane do potrzeb konkretnej branży. Ich celem jest optymalizacja procesów.
Osoby, które chcą rozpocząć karierę lub działalność w branży TSL, powinny więc poznać pojęcie, jakim jest telematyka w transporcie – co to jest i jak z niej korzystać? Systemy telematyczne umożliwiają zdalne przekazywanie, magazynowanie, analizowanie i przetwarzanie informacji. W tym celu wykorzystywane są urządzenia monitorujące. W transporcie mowa np. o GPS czy czujnikach umieszczonych w pojeździe.
Z czego składa się system telematyczny?
System telematyczny składa się z szeregu różnych urządzeń, które umieszczone są zarówno w pojeździe, centrali przedsiębiorstwa, jak i w innych miejscach. W branży transportowej w skład takiego systemu najczęściej wchodzą elementy zapewniające łączność – nadajniki GPS, internet czy sieć komórkowa.
W skład takiego systemu wchodzą też bazy danych – geograficzne, drogowe czy pogodowe oraz sprzęt monitorujący zarówno ruch drogowy, jak i funkcje pojazdu. Urządzenia, które wykorzystuje telematyka to także kamery uliczne i radary drogowe. Bardzo ważnym elementem takich systemów jest również właściwie dobrane oprogramowanie, które umożliwia magazynowanie, przetwarzanie i przesyłanie danych.
Telematyka w transporcie – korzyści
Systemy telematyczne cieszą się coraz większą popularnością, zwłaszcza wśród firm transportowych, ponieważ ich stosowanie może przynieść wiele korzyści i zoptymalizować pewne procesy w przedsiębiorstwie. Telematyka może więc pomóc w wyznaczaniu najlepszych tras, przyczyniając się do zmniejszenia zużycia paliwa czy omijania korków, a więc eliminując czynniki, które mają wpływ na finalny koszt przejazdu.
Systemy telematyczne cenione są również ze względu na korzyści związane ze stałym monitorowaniem stanu floty, dzięki czemu informacje nawet o niewielkich usterkach przesyłane są do administratora. Dlatego, jeśli w danym przypadku zostaną szybko wdrożone prace serwisowe, możemy uniknąć znacznie droższych napraw. Systemy te pozwalają również na usprawnienie czynności administracyjnych czy monitorowanie czasu pracy kierowców.