Zwiększanie wydajności silnika spalinowego wiąże się z wykonaniem wielu czynności. W niektórych przypadkach niewielkie zmiany dają spore przyrosty mocy. W innych natomiast uzyskanie kilku koni więcej okupione jest ogromnymi kosztami. Jakie silniki najlepiej reagują na modyfikacje?
Skąd bierze się moc w silniku spalinowym?
W dużym uproszczeniu konie mechaniczne są wynikiem ilości spalonej mieszanki paliwowo-powietrznej podczas suwu tłoka. Proporcje obu substancji są ściśle określone. Duża ilość powietrza w połączeniu z małą ilością paliwa stworzy mieszankę ubogą, która nie ulegnie zapłonowi. W odwrotnej sytuacji dochodzi do zalewania silnika paliwem, wydalenia niespalonej mieszanki a w skrajnych wypadkach stopienia tłoków.
Dlatego podnoszenie mocy silnika polega na równomiernym regulowaniu ilości powietrza i paliwa dostarczanego do cylindrów. Można to zrobić na różne sposoby. Najlepsze są do tego fabrycznie doładowane jednostki. Uturbianie silników wolnossących jest pracą mozolną i niejednokrotnie przekraczającą wartość auta. W niektórych przypadkach nawet kilkukrotnie.
Czytaj także: https://www.motoija.pl/jak-przygotowac-samochod-do-sprzedazy/
Rodzaj paliwa a modyfikacje
Obecnie produkowane auta w ogromnej większości posiadają kompresor lub turbosprężarkę. Bez względu na rodzaj paliwa, jakim jest zasilany silnik, jednostki takie świetnie współpracują ze sprzętem tłoczącym dodatkową dawkę powietrza. Nie ma większego znaczenia, czy modyfikacje zostaną przeprowadzone w jednostce benzynowej, czy napędzanej olejem napędowym. Charakterystyka tych silników rzutuje jednak na sposoby prowadzenia modyfikacji.
W silnikach diesla moment obrotowy uzyskiwany jest od niższych wartości obrotowych. Ponieważ jednostki te nie „kręcą” się wysoko, dodawanie większych ilości paliwa w górnych partiach obrotów nie ma większego sensu. Z tego względu celem podniesienia mocy stosuje się w niech najczęściej wydajniejsze wtryskiwacze lub pompy wtryskowe, które w tym samym czasie mogą podać większą ilość paliwa. Stosuje się również hybrydowe turbosprężarki, które pompują powietrze od dolnych partii obrotów.
W autach benzynowych moc pojawia się w górnym zakresie obrotów. Dlatego często stosuje się większe turbosprężarki, które zaczynają swoje pełne działanie przy ponad 3 tysiącach obrotów. Zmiana wtryskiwaczy na wydajniejsze da dodatkowe przyrosty mocy. W obu przypadkach bardzo ważne jest dostarczenie zimnego powietrza do dolotu. W tym celu stosuje się chłodnice powietrza montowane najczęściej przed chłodnicami cieczy. Takie położenie zapewnia skuteczne schłodzenie zasysanego powietrza i zwiększenie dawki podawanego tlenu.